Sunday, April 19, 2009

De Volkskrant: Molotovcocktails in Tatárszentgyörgy


Molotovcocktails in Tatárszentgyörgy

Leen Vervaeke
gepubliceerd op 19 april 2009 21:13, bijgewerkt op 21:15

Uit het huis van Lidia Horvath ontsnapt een doordringende brandgeur. Binnen is alles zwartgeblakerd. Horvath wijst door een versplinterde ruit naar de woonkamer, waar een verkoolde televisie staat. ‘Hier hebben ze de brand aangestoken. Ik ben alles kwijt’, jammert ze. ‘Zelfs mijn geld is in vlammen opgegaan.’

Dan wordt ze gebeld op haar mobiele telefoon. Aan de lijn een Hongaarse radiozender, voor een live interview. ‘Inderdaad, ik word er nu van verdacht de brand zelf te hebben aangestoken’, antwoordt Horvath geroutineerd door de telefoon. ‘Ik kan het niet geloven. Het is een racistische aanval. Ze hebben mijn huis in brand gestoken omdat ik strijd voor de rechten van de Roma.’

Lees verder op: http://www.volkskrant.nl/buitenland/article1184731.ece/Molotovcocktails_in_Tatarszentgyorgy